Czy wiesz ile wynosi wartość polskiego rynku sponsoringu sportowego? W 2018 roku wartość ta wyniosła 916 mln zł. To o 5,2% więcej niż w 2017 roku. Jaka kwota będzie w 2019 dowiemy się już niebawem, a tymczasem z prognoz na 2020 zapowiadano przekroczenie 1 mld zł. Ale czy taka wartość utrzyma się w obliczu koronawirusa? Przyjdzie nam na to jeszcze poczekać. Tymczasem zajmijmy się kwestią bardziej fundamentalną i odpowiedzmy sobie czym w ogóle jest marketing sportowy? Gdzie szukać jego początków i jakie są jego rodzaje?
Co jest marketing sportowy?
Marketing sportowy to pojęcie dość nowe. Jednak jego genezy można doszukiwać się w roku 1920, kiedy to po raz pierwszy sport zaczęto łączyć z reklamami.
Marketing sportowy to działania, które mają przynieść korzyści. Dla kogo? Dla sponsorów sportowców, dla nich samych oraz dla wszystkich, którzy powiązani są z daną dyscypliną lub wydarzeniem sportowym.
Wiele osób zgodnie twierdzi, że gdyby nie dobry marketing sportowy, tak wiele osób na świecie nie miałoby dostępu do obejrzenia (na żywo lub w telewizji czy internecie) ulubionych dziedzin sportowych a sami sportowcy nie mogli by godnie zarabiać. Jak się okazuje, marketing sportowy daje korzyści obopólne – dobra inwestycja w daną dziedzinę sportu, która się wyjątkowo wybije – może także na szczyt wynieść reklamodawcę produktu lub danej usługi.
Czym się charakteryzuje marketing sportowy?
Fachowcy w tym temacie, w marketingu sportowym rozróżniają trzy dziedziny:
- marketing produktów oraz usług sportowych,
- marketing produktów oraz usług nie związanych ze sportem,
- marketing organizacji sportowych (wchodzą tutaj te działania, które mają przyciągnąć do danej dyscypliny sportowej wielu inwestorów).
Dzięki temu, że kluby sportowe oraz sami sportowcy reklamują daną firmą – zarabiają. Również reklamodawcy chcą się ogłaszać na ważnych wydarzeniach sportowych typu: mecze piłkarskie, mecze siatkarskie, zawody, gdyż w ten sposób ich reklama może dotrzeć do szerokiej grupy publiczności, która w ten sposób zwróci na tą reklamę uwagę.
Jak to wygląda w praktyce?
Któż z nas nie kojarzy słynnych reklam Coca-Coli, która powiązana jest z wieloma dziedzinami sportowymi? Reklamy w TV pokazują, jak sławni piłkarze delektują się tym niesamowitym napojem przez ważnym meczem. Również reklamy te często można obserwować na stadionach. Przykład poniżej:
Nie tylko firmy produkujące dany towar chcą uczestniczyć w marketingu sportowych. Również znane koncerny energetyczne, telekomunikacyjne z wielką przyjemnością stają się sponsorami wielkich wydarzeń sportowych – przy okazuje reklamując się na nich (wielkie telebimy reklamowe, plakaty, ulotki, reklama na koszulkach sportowców).
Zasięg marketingu sportowego
Marketing sportowy uznawany jest za jedną z największych i najdroższych form reklamy, które istnieją we współczesnym świecie. Dlaczego? Sport jest jedną z nielicznych dziedzin życia, które zna, obserwuje społeczeństwo na całym świecie.
Sportowcy, którzy osiągają sukcesy są znani i podziwiani, bez względu z którego kontynentu pochodzą. To o nich też mówi się, że mają najlepsze zasięgi reklamowe, gdyż to co reklamuje dany sportowiec znacznie chętniej i częściej kupują jego fani i obserwatorzy. Drużyna, która osiąga sukcesy szybko znajduje sponsorów, którzy chętnie sponsorują ich wyjazdy, stroje – tym samym otrzymując w zamian reklamę.
To samo można zaobserwować nawet na naszym lokalnym gruncie. Przykładem tego są organizowane bieg lub inne zawody sportowe, które przyciągają szereg zainteresowanych nie tylko z okolicy, ale i z całej Polski (np. słynne maratony organizowane w dużych miastach). Wtedy od razu pojawiają się liczni reklamodawcy, którzy chcieliby zaistnieć na koszulkach sportowej grupy lub rozstawić swoje reklamy w obrębie tego wydarzenia.
Co ciekawe, taka reklama jest znacznie tańsza niż profesjonalna reklama w telewizji lub fachowa reklama na znanych portalach internetowych. Nie wymaga ona także specjalnych nakładów finansowych na jej stworzenie oraz wielu specjalistów. Natomiast, może przynieść bardzo pozytywny skutek – zauważy ją wiele osób, które przybędzie na to konkretne wydarzenie.
Sponsoring sportu w tym roku może czekać prawdziwe trzęsienie ziemi z powodu koronawirusa. Przełożone EURO 2020, IO Tokio 2020, a do tego mnóstwo zawieszonych rozgrywek sportowych na całym świecie. Jak sobie z tym wszystkimi poradzą firmy? Gdzie będziemy za rok o tej porze? Czy będą jakieś pozytywne skutki tego wydarzenia? Czekamy cierpliwie na odpowiedzi.
Źródła: